יום חמישי, 3 במרץ 2011

משימה 3- חלק ב'- תכנון הניסוי




  • בעיה: כיצד מי שפכים מטוהרים משפיעים על קצב התפתחות השעועית בהשוואה למי שתייה (=ברז)?
  • השערות:
    • יעל: לא יהיה הבדל משמעותי בין שעועית שגדלה במים מטוהרים לבין שעועית שגדלה במי ברז.
    • בהתחלה לעומר ולשי היו דעות משלהם, ובסוף הם נגררו אחרי יעל :)
  • כלים וחומרים:
    1. זרעי שעועיתX12 מסוג אחד
    2. מי שפכים מטוהרים
    3. מי שתייה (מהברז)
    4. עציציםX4 בגדלים זהים
    5. מדבקותX4
    6. אדמה מסוג אחד
    7. כלים שיכילו מים בשלב הראשוני של הניסויX4
    8. כלי מדידת אורך (סרגלים לאורכיהם..)
    9. כוסות מדידה
    10. מצלמה
    11. מד טמפרטורה (של הסביבה)
  • מהלך הניסוי:
    1. ארבעה כלי מים עם כמות שווה של מים, סוגים שונים של מים:
      1. בשני כלים: 3 זרעי שעועית+מים מטוהרים
      2. בשני הכלים הנותרים: 3 זרעי שעועית+ מי ברז.
    2. להכין את ארבעת העציצים: לשים בכל עציץ כמות שווה של אדמה.
    3. אחרי שזרעי השעועית בכל כלי נבטו, העברת כל שלישיית זרעים לעציץ והדבקת המדבקות:
      1. עציץ א': 3 זרעי שעועית שנבטו במים מטוהרים. מדבקה: "א'- מים מטוהרים- השקייה".
      2. עציץ ב': 3 זרעי שעועית (הנוספים) שנבטו במים בטוהרים. מדבקה: "ב'- מים מטוהרים- ביקורת".
      3. עציץ ג': 3 זרעי שעועית שנבטו במי ברז. מדבקה: "ג'- מי ברז- השקייה".
      4. עציץ ד': 3 זרעי שעועית (הנוספים) שנבטו במי ברז. מדבקה: "ד'- מי ברז- ביקורת".
    4. להשקות את העציצים אחת לפרק זמן מסויים וקבוע.
      1. עציץ א': נשקה בכמות מסויימת של מים מטוהרים.
      2. עציץ ב': לא נשקה.
      3. עציץ ג': נשקה באותה כמות כמו עציץ א'- אולם במי ברז.
      4. עציץ ד': לא נשקה.
    5. לשים את ארבעת העציצים בתנאי תאורה וטמפרטורה שווים.
    6. לעקוב כל יומיים על הפרשי הגבהים, לצלם ולכתוב תוצאות בטבלה.
    7. להשוות בין הטבלאות על ידי יצירת גרף ב- Excel.
  • דרך סיכום התוצאות:
    איננו בטוחים עדיין אם אנחנו נמדוד גובה, נספור עלים או נספור פרחים, מפני שידוע לנו שהשעועית היא צמח מטפס, ומצד שני אנחנו עדיין לא בטוחים אם שעועית מפריחה פרחים O.o
    מה שבטוח הוא, שאת התוצאה אנו נקבל במספר, ניצור טבלה לכל עציץ בנפרד, נשלים את הנתונים כל יומיים, ובסיום תקופת הניסוי נסכם את התוצאות בגרף.

תגובה 1: